Veet hårborttagningsvax för ansiktet

Jag har ett längre tag tänkt köpa det här flytande vaxet för att ta bort oönskade ögonbrynshår men det har inte blivit av, som så mycket annat. Nu har jag dock varit himla trött på att plocka ögonbrynen med pincett, det är faktiskt bland det tråkigaste jag vet, så jag investerade i vaxet.

Jag har tidigare testat Veets vaxremsor för ansiktet men tyckte inte att dom var någon större hit och hoppas att detta skall vara bättre. Jag kommer att återkomma när jag testat detta några gånger och säga vad jag tycker. Så länge får ni en liten guide till hur man går tillväga.. :)




Det är alltså vax speciellt utvecklat för ögonbryn och överläpp och skall räcka till 25+ ansiktsbehandlingar. Det kan tvättas av med vatten och innehåller Aloe vera för den känsliga huden i ansiktet. Jag köpte det för 150 kr i en parfymaffär där jag bor, jag tror det är lite billigare på t.ex. H&M.

Förpackningen innehåller en tub vax, 20 återanvändbara mini-strips (tvättbara tygremsor) och en precision stick (träpinne).




I bruksanvisningen rekommenderas det att man väntar 24 timmar innan man solbadar, använder makeup, tvål eller andra parfymerade produkter på det område man vaxat.

Hur gör man då?

Börja med att tvätta området och torka området du vill vaxa noggrant, området måste vara helt torrt och fri från krämer eller annan kosmetika.

Lägg sedan tuben med vax i en kopp med varmt vatten i en minut för att det skall bli varmt. Om det är svårt att få ur vaxet ur tuben får du värma det ännu ett tag. Vaxet får aldrig komma i kontakt med vatten!

Nu är det dags att lägga på vaxet, det behövs en ytterst liten mängd vax i ett tunt lager på området. Lägg vaxet i den riktning som håret växer. Lägg sedan en tygremsa över vaxet och stryk sedan med handen i den riktning som håret växer. Gör detta 2-3 gånger för att låta vaxet få tag i håret ordentligt. Lämna någon centimeter längst ned på remsan för att få ett bra grepp vid borttagningen.

Håll sedan huden stram och dra snabbt av remsan mot hårets växtriktning medan du håller vaxremsan parallellt med huden.

Om vaxet hamnar på områden där du inte vill ta bort hår eller om lagret av vax inte är tunt nog är det bara att tvätta bort vaxet med vatten och torka ordentligt och sedan försöka igen.

När man gör ögonbrynen underlättar det att göra remsor som är böjda och passar under ögonbrynet, alltså så att dom följer ditt ögonbryns form.

När du är klar är det bara att tvätta bort eventuella vaxrester med vatten. De använda tygremsorna kan tvättas för hand med vatten och sedan torkas, dessa kan sedan användas vid nästa hårborttagning.

Några tips!

Använd en ögonbrynspenna för att verkligen markera dina ögonbryn, på det viset blir det enklare att se vilka hårstrån som skall bort.

För att lindra huden när du tagit bort en remsa kan du trycka med handen på huden.

Tänk på att vaxa i god tid innan du skall bort osv. så att eventuell rodnad hinner försvinna.

Det är bra att peela för att undvika inåtväxande hårstrån.





Några som testat detta eller är sugna på att testa?




Kommentarer
Postat av: delia och emmelie

har tänkt på det många gånger!



kika gärna in på vår blogg, är nyfiken på om du hissar eller dissar!

2009-03-23 @ 22:33:05
URL: http://s
Postat av: Inthemake

nope, aldrig testat den, tala gärna om hur det gick ;)

2009-03-24 @ 13:24:26
URL: http://inthemake.se
Postat av: CrazyNails

Nej, jag har så mycket hud runt ögonen så jag skulle inte våga. Men jag vill gärna se ditt resultat;)

2009-03-24 @ 20:55:41
URL: http://crazy-nails.blogspot.com/
Postat av: Marybeth

Delia och Emmelie: Okej, ni får testa eller återkomma till min blogg när jag testat då.. :) Jag skulle gärna kika i er blogg men länken är trasig.



Inthemake: Okidoki, det skall jag göra så fort jag kommer mig för att greja med det ;D



CrazyNails: Ah, det kanske jag också har? Jag testar ändå :D Kul att det finns intresse! Skall försöka få tummen ur snart då.. :)

2009-03-24 @ 22:06:21
URL: http://marybeth.blogg.se/
Postat av: Kajsa Kavat

Jag har funderat på att testa den här själv, skulle vara sååå skönt att slippa plocka ögonbrynen (inte för att det blir gjort så ofta, men ändå :p). Ska bli intressant att se vad du tyckte.

2009-03-25 @ 10:44:31
URL: http://kajsaskosmetik.blogspot.com
Postat av: Marybeth

Kajsa Kavat: Ja eller hur, det är det jag vill komma undan också. För det är ju verkligen jättetrist att plocka ögonbrynen, jag väntar alltid tills jag absolut måste göra det. Kul att det finns intresse.. :)

2009-03-25 @ 20:39:02
URL: http://marybeth.blogg.se/
Postat av: SaraChristina

Har provat detta, tror att mina ögonbryn var för små så gick inte så bra. Hur tkr du att det gick? tkr du vaxet var bra?

2009-05-06 @ 18:21:50
URL: http://sarachristinas.blogg.se/
Postat av: Marybeth

SaraChristina: Hur menar du med för små? Alltså, att hårstråna är för korta eller så? Jag skall försöka påta ihop ett inlägg vad jag tyckte om det när jag prövade det nyligen.. :)

2009-05-11 @ 08:47:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0