Bismuth

Sprang på en sak i mitt medicinska lexikon när jag sökte efter ett annat ord och det jag stötte på var ordet bismuth. Det är ju mycket tal om bismuth nuförtiden eftersom det ingår i en del mineralmakeup.

bismuth - se vismut

vismut (l. bismuthum) - ett sällsynt, treprotonigt, metalliskt grundämne med kemisk symbol Bi och atomvikt 209; ett sammandragande medel som ingår i ett flertal olika preparat, används bl.a. som antidiarroikum (medel mot diarré) och anses aktivt mot Helicobacter pylori (bakterier som brukar leva i magsäckens slemhinna) men är inte biverkningsfritt.


Låter som ett trevligt ämne jag har i ansiktet dagligen då eftersom jag använder ID's mineralfoundation och mineral veil. Det konstiga är att min hud verkar tolerera ID's och IsaDora's bättre än EM's foundations och concealers för när jag använde EM's fick jag en sådan sjukt brännande känsla och klåda i ansiktet, det var hemskt. ID är nog inte helt problemfritt heller för ibland på sista tiden kan jag känna att det som irriterar huden litegrann, men inte alls i samma utsträckning som EM gjorde. Det kan ju också bero på att jag är mycket torrare i huden nu än vad jag varit på ett tag.

Så, nu vill förstås gärna veta om det är fler än jag som inte klarar EM's produkter?

Och så tar jag gärna tips på andra mineralfoundations förutom ID, Isadora, Loreal och EM :)



Kommentarer
Postat av: Johanna

Tänk så mycket lustigt det finns i saker och ting. Tror att jag ska skriva ett inlägg sedan med vilka saker man ska passa sig för :)

2008-11-20 @ 14:50:09
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: Marybeth

Ja, det finns det verkligen, man tänker inte riktigt på det. Jag minns i högstadiet när en kompis till mig alltid tjatade om allt äckligt som fanns i smink, hon var vegan och väldigt inne i allt det där. Jag fick höra dagligen om allt äckel som fanns i läppstift m.m. Ja, det tycker jag, det är alltid intressant läsning! :)

2008-11-20 @ 19:50:48
URL: http://marybeth.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag regerade i början på i.d´s foundation, de kändes lite irriterat och lite kliande, tror att de är p.g.a Bismuth. Men de lägger sig efter ett tag och nu känner jag inget alls. EM har jag inte provat ännu. Jane Iredales är bra, ska försöka knåpa ihop en recension om den, den är ganska lik i.d i resultatet, men ger inte samma lyster..

2008-11-20 @ 22:36:23
URL: http://bettieli.blogg.se/
Postat av: Marybeth

Linda: Ja, litegrann så får jag också ibland! Jane Iredales har jag hört talas om, vore jättebra o få läsa recension om den! Ligger den i samma prisklass som ID typ eller?



Jag gillar lystern egentligen, men det sägs ju att det är det bismuthen gör, ger lyster.. så jag antar att ID och IsaDoras är kört om man inte vill ha bismuth..

2008-11-21 @ 08:23:54
URL: http://marybeth.blogg.se/
Postat av: Kajsa K

Jag kan rekommendera Avanyas mineralfoundation. Använder den oftast själv och den är riktigt bra tycker jag. Fast köp inte Avanyas kabuki, åtminstone min fäller helt galet mycket hår.

2008-11-21 @ 13:36:40
URL: http://kajsaskosmetik.blogspot.com
Postat av: Christel

Intressant att läsa att du också har haft problem med Em:s foundation. På mig kliade foundationen väldigt mycket så jag gick tillbaka till Id. Andra mineralfoundation som jag provat är Wet and Wilds. Helt ok, kanske för gul färg för mig. Fast den kostade också bara 59kr på Pashion. Även Bodyshops foundation har jag provat, men jag tycker den inte är speciellt täckande och väldigt dammig. Hoppas att du hittar en foundation som du gillar.

Kram Christel

2008-11-22 @ 01:31:04
Postat av: Marybeth

Kajsa K: Jag skall defintivt kolla upp Avanya då, läst om den lite varstans tidigare.. :) Okej, jag skall undvika kabukin! Tack för tipsen! :)



Christel: Jag får säga samma sak, väldigt intressant att höra att någon mera än jag reagerat på EM, jag började undra om jag var själv! Jag funderade lite på Bodyshops för det var ju mycket prat om den när den kom ut man jag vill ju gärna ha någon som går att bygga lite täckning med. Isadora är ju en typisk sådan som man får ganska lätt täckning av och den går nästan inte att få mycket täckning med utan det blir bara fult om man tar för mycket. Det är något jag gillar med ID, jag kan ha lite på vardagarna, lätt täckning och när jag skall ut på krogen eller så kan jag ha på mer så blir det suveränt. Tack för att du tog dig tid och skrev det här, alltid roligt att höra andras åsikter och tips! :)

2008-11-23 @ 12:25:22
URL: http://marybeth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0